JAK SPRAWDZIĆ KONTRAHENTA

Duży kontrakt do zrealizowania, poszukiwanie podwykonawcy lub współpracownika? Dowiedz się jak sprawdzić kontrahenta.

W biznesie nie ma miejsca na zdawanie się na szczęśliwy traf – pomyłki mogą kosztować zbyt wiele. Przed podjęciem współpracy warto sprawdzić z kim mamy do czynienia i czy firma jest wiarygodna i wypłacalna. Jak to zrobić?

Podstawowe informacje dotyczące działalności firm można sprawdzić samemu. To m.in. dokumenty rejestrowe, potwierdzające czy dana działalność jest prowadzona legalnie, w podanym miejscu. Są one dostępne dla każdego w bazie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dla osób fizycznych prowadzących firmę) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (dla spółek).

Drugim krokiem powinno być odwiedzenie stron, gdzie przedstawiane są listy dłużników. To różnego rodzaju rejestry, do których można zgłaszać kontrahentów nie regulujących w terminie swoich zobowiązań. Można się z nich dowiedzieć ile i komu zalega sprawdzana firma oraz jak dawno powstało zadłużenie.

Kopalnią wiedzy są także opinie o firmie publikowane w sieci przez np. pracowników. Jeżeli skarżą się oni np. na nieregularne wypłaty (lub ich brak), wówczas można podejrzewać, że firma ma problemy z płynnością finansową.

Te trzy rzeczy każdy przedsiębiorca może sprawdzić w kilka chwil. Jednak to nie koniec możliwości sprawdzenia kontrahenta.

Na rynku działa wiele wywiadowni gospodarczych – prywatnych detektywów, którzy na zlecenie poszperają nieco głębiej. Sprawdzą m.in. czy firma nie ma zaległości w ZUS i US, skontrolują sprawdzania finansowe spółek za poprzednie lata i zasięgną opinii aktualnych współpracowników i zatrudnionych.

Przygotowany przez wywiadownię raport może dotyczyć jednej firmy (polskiej lub zagranicznej) lub obejmować całą branżę na wybranym terenie (np. w województwie). Co ważne, otrzymane od prywatnego detektywa informacje będą sprawdzone i rzetelne, pozwalając ocenić wiarygodność przyszłego kontrahenta. Tam, gdzie idzie o duże kwoty lepiej mieć pewność…

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in